Op dinsdag 4 maart 2025 stelt de gemeente een hoogteverbod in bij de Maastunnel voor 3,9 meter en hoger. Dit betekent dat voertuigen hoger dan 3,9 meter niet meer door de Maastunnel mogen rijden. De gemeente stelt dit verbod in omdat de tunnel te vaak dicht moet door te hoge vrachtwagens. Het verbod gaat in om 6:00 uur ’s ochtends.
Elke week gaat de Maastunnel 40 tot 60 keer dicht voor het verkeer omdat een te hoog voertuig de tunnel wil inrijden. Deze voertuigen moeten dan omkeren en dat kan gemiddeld 4 minuten duren. Dit zorgt voor veel overlast in het verkeer en voor omwonenden. Om het aantal afsluitingen te verminderen stelt de gemeente een hoogteverbod in voor voertuigen die hoger zijn dan 3,9 meter. Deze hoge voertuigen mogen dan niet meer door de Maastunnel en moeten een andere route nemen.
Oplossing voor terugkerende problemen
Hoge voertuigen mogen de Maastunnel niet in omdat ze schade kunnen veroorzaken aan de monumentale tunnel en tunnelinstallaties. Met het instellen van het hoogteverbod zullen chauffeurs een alternatieve route kiezen. Hierdoor zullen er minder vertragingen op de Maastunneltraverse en omliggende wegen én minder verstoringen van OV-verbindingen zijn. Daarnaast is het goed voor de verkeersveiligheid, levert het minder geluidsoverlast op voor omwonenden en verbetert de luchtkwaliteit.
Wethouder Lansink-Bastemeijer (o.a. Mobiliteit): “Omkerende vrachtwagens bij de Maastunnel zijn ons allemaal een doorn in het oog. Elke keer leidt een tunnelafsluiting weer tot een stapel ergernissen en vastlopend verkeer in deze belangrijke verbinding tussen noord en zuid en op de wegen eromheen. Met deze maatregel lossen we dit terugkerende probleem op. We zorgen hiermee voor een betere doorstroming en minder vertraging voor het autoverkeer, onze bussen en de nood- en hulpdiensten.”
Chauffeurs moeten andere route rijden
Via officiële verbodsborden op de route naar de Maastunnel worden chauffeurs van hoge voertuigen geïnformeerd over het hoogteverbod. Zij zullen vervolgens een andere route moeten nemen. Met dit hoogteverbod hebben ook (officiële) navigatiesystemen en routeplanners de mogelijkheid om een nieuwe route te maken. Chauffeurs met hoge voertuigen, die op navigatie rijden, krijgen dan een andere route en zullen de Maastunnel mijden.